A szemléltetésről
Sokan kérdezik, hogy a tanítási órákon hogyan lehet szemléltetni, hogyan lehet láthatóvá tenni a szorobánt. A lehető legjobb megoldás az írásvetítővel történő kivetítés, ha nem rendelkezünk intelligens táblával (…mert arra a szoftver a portálunk oldalsó részén már megtalálható!)
Ennek lényege az, hogy a szemléltetés is és a pedagógiai elvárások is maximálisan teljesülnek, mint más esetben ezek erősen sérülnek. A szemléltetésben a szorobán hatalmas árnyképe a legtűzőbb napsütésben is a tanterem minden pontjáról kiválóan látszik. A vetített képet a falra, vetítővászonra, de a tábla azon felületére is lehet vetíteni, ahol feladatokat is megoldunk, kiegészítjük… A szorobán képe mellett ide lehet vetíteni fóliáról is anyagunkat. Az írásvetítő a pedagógiai elvárásokat olyan módon támogatja, hogy nem szakad meg a tanulókkal a szemkontaktus, szemben állva a gyerekekkel folytatjuk a kommunikációt. Semmit nem takarunk testünkkel, látszik a szabályos ujjhasználat, a kéztartás, a műveletek (minden golyómozgás). Egyes írásvetítő típusok a szorobán (és más tárgyak, fizikai jelenségek, kémiai kísérletek…) kivetítésére alkalmatlanok. Ezeket a gyakorlatban “kobra” típusú írásvetítőnek nevezik. Itt a fény a fejben keletkezik, rávetítődik a céltárgyra, majd egy tükörre, ahonnan a fejre verődik vissza, ahol újabb tükör és az optika fogadja. A két tükör alkalmazása többszörös árnyképet okoz, hagyjuk meg ezt az írásvetítőt a manager uraknak, mert ez a szorobán kivetítésére nem jó (előnye, hogy könnyen szállítható, összecsukva kb. aktatáska méretű).
Ezek az írásvetítők kinézetükről kapták a “kobra” jelzőt. Többszörözötten vetítik vissza a tárgyak képét,
ezért a szorobán és más tárgyak kivetítésére alkalmatlanok.