Get Adobe Flash player
Próbálja ki!
A fenti kis szorobán azon része, amit nem takar a kéz, számolásra alkalmas. Böngéssze végig a portálunkat és próbálja ki, hogy hogyan működik a szorobán! Kattintson a golyókra, azok el fognak mozdulni.
Hírlevél
Ön is feliratkozhat a hírlevelekre:
Szorobán

A szorobán az abakusz család
egyik tagja. Az abakuszok a számok és a számolás
ábrázolására való eszközök.
Legtöbbször keretbe foglalt, tengelyekre* fűzött apró
tárgyak** helyváltoztatásával
történik a számok ábrázolása és a műveletvégzés.
A szorobán távolabbi őse a római abakusz, a szuan-pan
Kínából tekinthető a közvetlen ősének. Feltehetően az 1550-es években alakult a mai formájára a szuan-pan-ból.

*ezek vályúk is és huzalok is lehetnek

**amiket golyóknak, köveknek nevezhetünk

Szorobán forródrót

Kapcsolatfelvétel telefonon:
06-62-510-610
06-20-9-450-857

E-mail: vajda@szoroban,hu

Vegye fel vágólapra a fenti e-mail címet és helyezze a levelezője címzés sorába, majd cserélje ki a vesszőt pontra vagy egyszerűen jegyezze meg a nevet vajda, tegyen utána "kukac"-ot és folytassa a portál címével: szoroban.hu !

Levélben:
Első Szorobán Alapítvány,
6900 Makó, Soproni u. 14.

Jelen vagyunk az Interneten:
1998-05-13 11:47:10

Hozzászólások

GyIK

Néhány olyan kérdés, ami az első ránézésre születik meg a szorobánnal kapcsolatban:

A szorobánon öt golyó van tengelyenként. Akkor az ötös számrendszerben kell vele számolni?
Nem, maradjunk a jól megszokott tízes számrendszernél!

A szorobán miért páratlan számú tengelyekkel készül?
A japánok a páratlan számokat szerencsehozónak tartják.

A számítógépek világában miért van szükség egy ilyen eszközre?
Az alapokat lerakni egy egyszerű eszközön könnyebb. Mindenki osztozik abban a véleményben, hogy egy gyermek beszélni, írni-olvasni-számolni ne számítógéptől tanuljon meg! Elvégre emberek vagyunk!

Meg lehet-e tanulni a szorobán használatát önállóan?
Természetesen! Munkafüzeteink, minden más kiadványunk támogatja az önálló ismeretszerzést. Tanfolyamaink is alkalmasak erre. Választani lehet, ki milyen mélységben szeretné megtanulni a szorobán használatát, ennek megfelelően kell eszközt is választani hozzá, ami lehet nyomtatott taneszköz is, de akár a YouTube-ra felhelyezett kisvideó is.

Gyermekem még óvodás, de nagyon ügyesen számol. Hogyan tanítsam szorobánnal számolni?
Kicsit várjon, ha elhamarkodja, az iskolában csak unatkozni fog! Akkor kezdje tanítani gyermekét, ha majd iskolába jár és kövesse azt, amit ott tanulnak! Amikor az 5-ös számot tanulták már, vegyék elő a szorobánt is! A részei és a számábrázolás megismerése után gyakoroljanak a szorobán segítségével, ellenőrizzék az iskolában elvégzett feladatokat szorobánon! Mindig kiegészítésnek használják a szorobánt! Ez nem egy új tantárgy, hanem egy eszköz. Ha így gondolkodik, nem fog galibát csinálni!

 

 

2 hozzászólás ehhez: “GyIK”

  • Dr. Vajda József:

    Kedves Rita!

    Sokan úgy vélik, hogy az Internet világában az abakusznak már nincs keresnivalója az oktatásban.
    Tévednek. Az Internet arra való, amire szánták. A számítógép is azért “számító” gép, mert számításokat végző gépről van szó.
    Engedjen meg egy további “nyelvészkedést” Az anyanyelv azért anyanyelv, mert az édeasnyánktól tanuljuk és nem egy géptől.
    A mondataim mögött ne paradoxont keressen, egyáltalán nem az abakuszok ellen kampányolok, hanem inkább dícsérem Önt, hogy gyermekének segíteni szeretne.
    Hozzáállásával fog is! Gratulálok!

    Az abakusz család igen népes tábor. Ide tartozik az Ön 10×10-es (európai) abakusza és a szorobán (japán abakusz) is.
    Az európai abakusz jó esetben az összeadás-kivonás eszköze. A szorobánon a mi eljárásunk szerint minden alapművelet, sőt a mértékismeret is megtanulható.
    Csodáról nincs szó, csak szorgalmas tanulásról, amit egy eszköz könnyít meg és az ahhoz tapadó igen logikus eljárássorozat. Ha valaki ismeri a négy alapművelet, bocsánat – két alapművelet és a szorzó és, bennfoglaló táblát, valamint az írásbeli szorzás, osztás menetét, már négy alapművelet birtokába jut. A négy alapművelet használatával bármilyen matematikai művelet végrehajtható. Nem állítom, hogy szorobánnal kell hidat és űrhajót tervezni! Azt viszont el kell fogadni, hogy a számítógép mögé olyan ember üljön, aki bánni tud vele, mert ha csak játszani használja, az csak játék és nem más.

    Augustus 20. után ingyenes lesz az Internetes tanfolyamunk, ami segítségével Ön velünk tanulhat. Ragadja meg az alkalmat és ne várjon addig, míg sok tanulónk lesz és el fog közöttük veszni. Még a kiírást fel sem tettem, de arra bíztatom, hogy jelentkezzen, az ingyenességet én garantálom! A tanfolyam elvégzéséhez nem kell sem más eszköz, sem vásárlás! A 10×10-es abakuszra tegyen két nagyobb befőzési gumigyűrűt, hogy egy sor, majd négy sor golyót le tudjon vele választani! Tegye az asztalra az eszközt és fordítsa el 90 fokkal! A mi első szorobánunk is így nézett ki. Ezzel az eszközzel tud majd tanulni.
    Sokan úgy végezték el a tanfolyamot, hogy még ilyen sem volt nekik. Az Ön előnye vitathatatlan!

    Ha megnézi a taneszközök rovatot a weboldalunkon, látni fogja, hogy több gyerekeknek szóló kiadványunk is van. Ha szeretne beruházni, mert a tanfolyam meggyőzte Önt, egy szorobánt és legalább az első munkafüzetet ajánlom. Ha a gyermekről már a kezdetben az a véleménye, hogy szívesen fog a szorobánnal tanulni, a második (szorzás-osztás) munkafüzetet is ajánlom. Ezt tegyék el jövőre, majd a szorzótábla tanulása után fog kelleni, de kisebb a postaköltség, ha most veszi meg. De először a tanfolyam…

    Jó tanulást kívánok Önnek! Ha menet közben segíthetek valamit, csak jelezzen nekem!

  • Rita:

    Tisztelt Vajda Úr!

    Szülő vagyok, gyermekem érdeklődik a matematika iránt (most kezdi az első osztályt). Van egy 10×10-es abakuszunk, de hogy őszinte legyek, nem ismerem a módszert, hogy azzal hogyan lehet matematikai műveleteket végezni. Ahogy rákerestem a neten, látom, hogy az abakusz és a szorobán szinonimák, azonban nem ugyanaz a két eszköz. Megnéztem a youtube-on az első két videot Öntől, és le vagyok nyűgözve, biztosan meg fogjuk tanulni a használatát (mi itthon tanulunk, a gyermekem magántanuló). Kérdésem egyelőre csak annyi, amit az elején is írtam, hogy a 10×10-es eszközzel is lehet-e hasonló módon számolni. (Egyelőre például a 10-es szám bontását és hasonló egyszerű, 100-as számkörben végezhető feladatokhoz használtam, “minden golyó 1-et ér módszerrel”.)

    Előre is köszönöm!

    Üdv. Tóth Rita

Írja le a hozzászólását!