Get Adobe Flash player
Próbálja ki!
A fenti kis szorobán azon része, amit nem takar a kéz, számolásra alkalmas. Böngéssze végig a portálunkat és próbálja ki, hogy hogyan működik a szorobán! Kattintson a golyókra, azok el fognak mozdulni.
Hírlevél
Ön is feliratkozhat a hírlevelekre:
Szorobán

A szorobán az abakusz család
egyik tagja. Az abakuszok a számok és a számolás
ábrázolására való eszközök.
Legtöbbször keretbe foglalt, tengelyekre* fűzött apró
tárgyak** helyváltoztatásával
történik a számok ábrázolása és a műveletvégzés.
A szorobán távolabbi őse a római abakusz, a szuan-pan
Kínából tekinthető a közvetlen ősének. Feltehetően az 1550-es években alakult a mai formájára a szuan-pan-ból.

*ezek vályúk is és huzalok is lehetnek

**amiket golyóknak, köveknek nevezhetünk

Szorobán forródrót

Kapcsolatfelvétel telefonon:
06-62-510-610
06-20-9-450-857

E-mail: vajda@szoroban,hu

Vegye fel vágólapra a fenti e-mail címet és helyezze a levelezője címzés sorába, majd cserélje ki a vesszőt pontra vagy egyszerűen jegyezze meg a nevet vajda, tegyen utána "kukac"-ot és folytassa a portál címével: szoroban.hu !

Levélben:
Első Szorobán Alapítvány,
6900 Makó, Soproni u. 14.

Jelen vagyunk az Interneten:
1998-05-13 11:47:10

Régebbi üzenetek

Ez az oldal a szorobános cikkek gyűjteménye, az Önök hozzászólásai, véleményei egy idő múlva ide kerülnek.

24 hozzászólás ehhez: “Régebbi üzenetek”

  • József:

    Kedves Tanár Úr. Tanárnő és Tanuló társak!
    Mint “öreg diák” továbbra is fontosnak tartom, hogy figyelemmel kísérjem a tanfolyamok hozzászólásait, és újabb tapasztalataim megosztását. Tulajdonképpen jelenleg szinte ez az egyetlen fórum, amire írni szoktam, mert ennek tényleg van értelme. A szorobánt szerintem nem lehet “kinőni” mint valami gyermekruhát vagy játékot, mert mindig újabb felismeréseket, ötleteket hozhat elő.
    Az ujjal való számolás tiltása engem is mindig zavar és nyugtalanít. Most értettem meg, hogy valójában nem az ujjakon való számolás, hanem az ujjakon való “számlálás” a probléma, amivel nem nagyon tudnak mit kezdeni sem a tanulók sem a tanítók. A diszkalkuliások többnyire képtelenek még tízes számkörben is összeadni, legfeljebb egyesével. Ezért nézik állandóan az ujjaikat, vagy más segédeszközt (számítópép billentyűzet, számegyenes, óra számlapja stb.) amihez egyesével hozzá tudják rendelni az összeadandó számokat. Erről a rossz gyakorlatról pedig igazából nem “leszoktatni” kell a gyereket, hanem fejleszteni a hiányos képességeiket. Nevezetesen a képzelő tehetséget. A behunyt szemmel való szorobán használat erre tökéletesen megfelel. Amit lát a gyerek szabad szemmel, azt behunyt szemmel is elképzeli. Így egy idő után már szinte gyorsabban fog fejben “golyózni” mint amikor tologatja a golyókat az eszközön. Jómagam próbálkozom a szorobánnal együtt az ujjakkal, dominókkal és dobókockákkal is gyakoroltatni a kisebb-nagyobb számcsoportok elképzeltetését és azok fejben való összeadását. De más hasznos szemléltető eszközökkel sem fukarkodom. Ha el akarunk képzeltetni valamit, azt előbb szemléltetni kell.
    Az ujjakon való számolás egyébként gazdag múltra tekint vissza. (Ezzel kapcsolatos információkat az interneten is találtam.) A középkorban külön tankönyveket is írtak erről, melyek szerint akár egymillióig is képesek voltak összeadni vagy kivonni az ujjak, kezek, karok különböző behajlításainak, helyzeteinek megkülönböztetésével. Ez pedig nem hiszem, hogy rossz szokás lett volna, még a mai gondolkozásunk szerint sem. Ugyancsak az interneten találtam az ujjakkal való szorzásról is érdekességeket. Tanítványaimnak nagy örömet szereztem vele. Sajnálom, hogy sok jó régi módszer elavult vagy feledésbe merült, de legalább a szorobán megmaradt. Sőt, talán éppen hazánkban talált új hazát, és nálunk fog igazán felvirágozni. Hát becsüljük meg, de nagyon.

  • admin:

    Szabó Imre cikkét azzal egészíteném ki, hogy évek óta több szakdolgozat születik a szorobán témakörét feldolgozva. Pontosítanám a kölcsönkért gyerekek projektről szólókat is, az őszi szünet után készülünk ismét Dabasra bemutató tanításra. A dabasi sikert számunkra az jelentette, hogy tanfolyamot tartottunk Dabason, remélem, a siker folytatódik a bemutató tanítással is!
    Szita Eszternek igyekszünk mindent rendelkezésére bocsátani, hogy a szakdolgozata tökéletes legyen, várjuk Őt vissza tavasszal óralátogatásra és további szorobános kincsek gyűjtésére!

  • Szabó Imre:

    Szorobánnal oktatna a pápai Szita Eszter
    Szabó Imre – Délvilág napilap
    2010.10.19. 11:02
    Makó – Már szakdolgozati témául is választották a szorobánt, azt a távol-keleti eredetű golyós számolóeszközt, amelynek elterjesztését egy makói pedagógus, Vajda József szorgalmazza Magyarországon. Még mindig csak az iskolák harmada használja, pedig néhány éve Az évszázad taneszköze díjat is elnyerte.
    Szakdolgozati téma lett a szorobán. A tanulmányt egy pápai egyetemista, Szita Eszter készül megírni. A negyedéves, tanítónak készülő hallgató lapunknak elmondta: a szorobánról édesanyjától hallott először, aki szintén pedagógus, de nem használja az eszközt, később pedig a neten kutatva vette fel a kapcsolatot a makói szorobánalapítvánnyal. A tanulmány arról fog szólni, miként lehet a geometriában alkalmazni – mint megtudtuk, egyik előnye, hogy aki vele számol, annak nem kell mértékegységet váltania. Eszter azt mondja, ha diplomázik, elvégez Makón egy tanfolyamot is, mert munkájában mindenképp alkalmazni szeretné az abakuszfélék családjába tartozó eszközt.
    A távol-keleti eredetű szorobán elterjesztését egy makói pedagógus, Vajda József szorgalmazza Magyarországon. Vajda és felesége közel 20 esztendeje igyekszik népszerűsíteni a négyszázötven éves, egyszerű számológép használatát. Szerte az országban több ezren tanulták meg tőlük, hogy segítségével az akár még írni-olvasni sem tudó gyerekek is játszva tanulhatnak meg villámgyorsan számolni. Tankönyveikért, tanszereikért, oktatóprogramjaikért, továbbképzéseikért és számítógépes távoktató metódusukért számtalan rangos szakmai kitüntetést, díjat kaptak – többek között Az évszázad taneszköze díjat is. Ám még mindig csak a hazai iskolák nagyjából harmada él vele, és Makón sem jellemző.
    Most azzal próbálkoznak, hogy olyan másodikos-harmadikos osztályoknak tartanak bemutató órákat, ahol a gyerekek még csak nem is hallottak a szorobánról. Szeptember óta 3 ilyen órájuk volt, legutóbb Dabason, sikerrel is jártak. Örömükbe csak az a keserűség vegyül, hogy alapítványuk idén egy banki adminisztrációs hiba miatt nem tudott pályázni – ennek ellenére tovább dolgoznak.


  • admin:

    A kölcsönkért gyerekek projekt keretein belül a 2010. évet Szeged, majd Perkáta nyitotta. Perkáta honlapján a következő cikk és képek fogadják az érdeklődőt a bemutató tanításról: http://www.perkata.hu/2010/10/iskolai-ovodai-hirek/ Várjuk további iskolák jelentkezését, hogy kölcsönkérhessük tanulóikat!

  • admin:

    Hamarosan elkészül a portálunkat teljessé tevő webshop, de addig tekintse meg a portálon a taneszközeinket, válassza ki, mi tetszik közülük (ha tanácstalan a választásban, hívjon fel nyugodtan), írja meg kérését e-mailben és segítek. A taneszközök ára nem haladja meg a 2500 Ft-ot, konkrét árat itt talán nem írnék.

  • András:

    Az unokám elsős és ilyen szakkörre iratkozott be. Szeretnék ezzel a rendszerrel megismerkedni, hogy tudjam követni amit a kicsik tanulnak.
    üdv

  • Rézi:

    Hol lehet szorobánt vásárolni, mennyibe kerül? Megrendelhetőek-e a munkafüzetek, könyvek? Ha igen, hol,és hol nézhetek az áruk után?

  • admin:

    Kedves Dániel!

    A maradékos osztás nem egy külön műveleti kategória. Ha felteszem a honlapra, sok pedagógustól és másoktól is azért fogok bírálatot kapni, mert önkényesen egy új kategóriát hozok létre a matematikában. Nagyon szívesen megmagyarázom, hogy hogyan kell elvégezni a maradékos osztást, mitől is lesz az osztás maradékos.

    Az Ön példája a
    6:4= 1
    2

    Lássuk:
    A hat egyesben a négy egyes megvan egyszer, leírom az egyenlőség jel után az egyet, visszaszorzok: egyszer négy az négy, amit elveszek az osztandóból, hatból és marad kettő. Ez a maradék. Alsó tagozatban nem számolunk tovább, az eredmény egy, a maradék kettő .
    Felső tagozaton tovább lépünk a 20 tized osztásával folytatjuk. 20 tizedben a 4 megvan 5-ször. A tizedes vessző után beírjuk at 5-öt. Visszaszorzás után elveszem az osztandóból a 20 tizedet. Az osztandó helyén most már 0 lesz, a hányados 1,5.

    Nézzünk egy másik, kicsit komolyabb példát!

    497: 2=

    497 : 2 =

    A segédujjunkkal megjelöljük a 4 százast, mert az osztó megvan benne. A számolás eredménye: négyben a kettő megvan kétszer, az egyenlőség jel után (illetve a szorobán jobb oldalán) kirakjuk a kettőt. Visszaszorzunk: kétszer kettő, az négy, a négy százasból elveszünk négyet, itt nem képződött maradék. (A fehér golyók az elhúzott golyókat ábrázolják.)

    97 : 2 =

    A négy százas elvétele után a következő helyiértéken a 9 tízes osztásával folytatjuk : kilencben a kettő megvan négyszer, az eredményt kirakjuk, majd visszaszorzunk: négyszer kettő egyenlő nyolccal, ezt elveszük az osztandó tízeseiből a kilencből, maradt egy. (A fehér golyók most is az elhúzott golyókat ábrázolják.)

    17 : 2 =

    Most a tizenhét egyest kell osztani kettővel. Az eredmény nyolc lesz, mert nyolcszor kettő egyenlő tizenhattal és marad egy. A tizenhatot elveszem az osztandóból és marad egy, ami nem osztható már kettővel.

    97 : 2 =

    Az eredmény leolvasható a szorobánról:

    1 : 2 =

    Négyszázkilencvenhétben a kettő megvan kettőszáznegyvennyolcszor és maradt még egy.

    497: 2= 248
    001

    Ha szükséges, az osztást tovább lehet végezni, ebben az esetben tizedes törtek keletkeznek. 10 tized osztásával folytatható. A 10 tizedben a kettő megvan 5-ször.

    Visszaszorzás után elvesszük a 10 tizedet. Az osztandó helyén most már 0 lesz, a hányados 248,5.

    Az osztandó helyén most már 0 lesz, a hányados 248,5.

  • Dániel:

    Jónapot !

    Azt szeretném kérni öntöl hogy tegye fel honlapjára a maradékos osztást !

    pl.: 6:4=1,5

    köszönöm !

  • admin:

    Kedves Adél!
    A szorobán és a kézszorobán között csak névazonosság van. A kézszorobán az ujjak és a mértékegységek között hoz kapcsolatot.
    Tolnai Gyuláné, Ica néni
    Itt szeretném öregbíteni Tolnai Gyuláné, Ica néni hírnevét, aki a kézszorobánt közkinccsé tette!
    A szorobán, ha végignézi portálunkat, egy számolóeszköz, amihez a számolási eljárások hozzátapadtak és a mai napig is alkalmazhatók. A mértékismeret tanítása a szorobán segítségével főleg a makói szorobános műhelyhez kötődik. A váltószalag megalkotása és a rengeteg gyakorló feladat elkészítése egyedülálló. Ebben sincs nagy japán titok, a mértékegységek és a szorobán tengelyei között alkalmazott párhuzam a lényeg és a sok gyakorlás. Köszönöm sorait!

  • ADÉL:

    Régen, még főiskolás koromban egy órán láttam, hogy a tanító kézszorobánnal gyakorolta a mértékegység átváltást. Évekig nem jutott eszembe a módszer neve. Most váratlanul beugrott, így kötöttem ki itt. Van összefüggés a kettő között, vagy csak véletlen egybeesés?

  • Szabóné:

    Szorobánnal a számtantanításban

    Július elején az Igazgyöngy Iskolában szorobánoktatás zajlott négy napon át.
    Az Első Szorobán Alapítvány elnöke Vajda József, és felesége, Magdika személyesen jöttek el Dabasra, hogy pedagógusokat ismertessenek meg ezzel a különös számolóeszközzel.
    Nagy igyekezettel fogtunk a tanulásba, és elhatároztuk, hogy igen szorgalmasak leszünk.
    Magdika szerint a gyermekeknek könnyebb lesz, hiszen ők tiszta lappal indulnak, ám a mi „lapunkon” ott van bevésődve a régi típusú számolástanulás, amit át kell formálni erre a módszerre.
    Az Első Szorobán Alapítvány szerint „A szorobán egy számolóeszköz, aminek használata gyorsan terjed. Az eszközön számolás megkönnyíti a gyakorlást, a szorobán alkalmazása főleg a számolás alapjainak lerakásakor lehet nagyon hasznos. Ez az általános iskola alsó tagozatában, főleg az első, második és a harmadik osztályban történik.”
    „A szorobán az abakusz család tagja. Az abakuszok számolásra alkalmas, legtöbbször keretbe foglalt, tengelyekre fűzött apró tárgyak, ezek mozgatásával történik a számok és a műveletek ábrázolása. A szorobán a római abakusz leszármazottja, a kínai szuan-pan módosult változata Japánból.”
    Köszönöm az iskolának és az alapítványnak, hogy részem lehetett a továbbképzésben. Remélem, hogy tudásunkkal segíteni tudjuk
    majd a gyerekeket akár a tanulásban, akár a tehetséggondozásban!

    Szabóné

  • admin:

    Kedves Zsuzsa!
    Örülök, hogy az alapszintű távoktatásos tanfolyamunk oktatócsomagja ilyen örömmel töltötte el! Ha Ön dicsérte, én sem teszek mást! Tényleg szép is, de főleg nagyon hasznos az oktatócsomag. Tanuljon rendszeresen, de a pihenésről se feledkezzen meg!

  • Zsuzsa:

    Kedves Tutorom!

    Nem rég értem haza, nagggyon fárasztó “világjáró” nap után. Semmire sem vágytam jobban, mint egy üdítő zuhany utáni kiadós alvásra.
    Háááááát…. jól átírták az esti tervemet!!!!……Az asztalomon egy gondosan csomagolt doboz várt………. Ilyen örömet, meglepetést gyerekkoromban éreztem utoljára, karácsonykor, miután a csengettyű hangjára beléptünk az ünnepi szobába. Már ezért a néhány percért is megérte!!!!

    Az igazi meglepetés a csomag tartalma volt. A szépen összerendezett, igényes kivitelezésű, rengeteg tanulni való azonnal elűzte a fáradtságot, s úgy elvarázsolt, hogy csak most jutott az eszembe: – Zsuzsa, ezt meg kéne köszönni!
    -KÖSZÖNÖM!!!!!!!!

    Ma már a lapozgatáson túl nem hiszem hogy jobban bele tudnék mélyedni, de holnaptól belevetem magam.
    Tanácsát, bíztató szavait bármikor szívesen olvasom!

    Köszönök előre is, utólag is mindent! Önnek, s kedves családjának kívánok minden jót!

    Üdvözlettel:
    Zsuzsa

  • admin:

    Kedves J. né Kati! Keresse pedagógus továbbképző tanfolyamunkat és a tanfolyam elvégzése után bátran taníthat a szorobánnal.

  • J. né Kati:

    A gyors műveletvégzést segítő szorobán egy bizonyos fokú jártasság megszerzése után kiterjeszthető más matematikai műveletek végzésére is és tényleg hihetetlen gyors fejszámolást eredményez később az eszköztől elszakadva is. Ezt tapasztaltam tanítóként, így szívesen beépíteném óráimba az eszközt, ám tanításához hiányzik a módszertani ismeret. Szakirodalmához hozzájuthatok a Vajda házaspártól, mert a könyvesboltokban nem kapható egyik kiadvány sem. Érdekelne a távtanulási lehetőség is, szeretnék róla bővebb információt kapni.

  • M né Tünde:

    Ez egy nagyon hasznos eszköz. A lányom harmadik éve tanul vele számolni és le vagyok nyűgözve ahogy, és amilyen gyorsan tud számolni. Én nagyon szeretném ha az általános iskolában csak ezzel az eszközzel tanulnának számolni, ugyanis ez készteti a fejszámolásra a gyerekeket, és megtanul tényleg számolni. Sajnos Kiszomboron is csak Vajdáné Magdika foglalkozik vele. /tudomásom szerint/ Egy személy nem tud mindenkit tanítani, de remélem lesz aki tovább viszi.

  • admin:

    Kedves I. Anita!
    A távoktatásban az a legelviselhetetlenebb, hogy nem látjuk a tanulók arcát, nem látjuk reakcióikat. Köszönöm, hogy leírta véleményét!
    A szorobánok is beletartoznak abba a körbe, amibe a többi taneszközünk: “A XXI. Század Taneszköze” mind. Ezért is vigyázunk nagyon a minőségre.
    Ugye, a virtuális szorobán sokat segít, de mégis a fából készült az igazi!
    Jó tanulást kívánok Önnek!

  • I. Anita:

    Kedves József!

    A mai postával megérkezett a csomag. Kicsit meglepődve tapasztaltam, hogy nagyobb, mint amit vártam.
    Őszintén szólva nagyon örültem az ajándéknak szánt kiadványoknak is. Használni fogjuk mind sorban.
    A szorobán meg rendkívül módon tetszik. Igazi profi eszköz, asztalos remekmű. Végre gyakorolhatok a valóságban is. Az első tesztnél kérdezték, hogy milyen módon gyakorolok. Azt válaszoltam, hogy pénzérmékkel, mert nem volt “egyéb” vagy “más” válasz lehetőség. Valójában a virtuális kis szorobánon gyakoroltam eddig.

    Üdvözlettel:
    Anita

  • admin:

    Kedves Beth! Önnek sokat segíthet pl. Internetes tanfolyamunk! Az év egyes szakaszaiban a tanfolyam látogatása ingyenes.
    Lépjen be a http://www.szoroban.hu/4okta2.htm oldalra és keresse meg az Önnek megfelelő tanfolyamot!

  • Beth:

    szívesen megtanulnám!

  • admin:

    Kedves Attila! Köszönöm a hozzászólását!

  • V. Attila:

    Szorobán abszolult könnyű, hasznos számoló eszköz. Sajnálom hogy ilyen kevés helyen tanítják. Én 10 éve tanultam. Nagyon gyorsan lehet vele számolni, játszva tanultam én is. Ami még fontos szerintem eltérő a számológéptől, itt az ember megtanul számolni.

  • delmagyar.hu:

    Találtam egy cikket a Délmagyarban:

    Tovább oktatja Vajda a szorobán használatát
    Szerzője: Szabó Imre
    2008.09.02.

    Makó – Több mint tizenöt esztendeje igyekszik elterjeszteni egy távol-keleti eredetű számolóeszköz, a szorobán használatát a makói Vajda József és felesége. Szerte az országban több ezren tanulták meg tőlük, mire jó – Makón továbbra sem alkalmazzák egyik iskolában sem.
    Jelenleg is folyik a makói Első Szorobán Alapítvány egyik nyári tanfolyama, melynek hallgatói – az országban egyedülálló módon – egy különleges, távol-keleti eredetű számolóeszköz, a szorobán használatát sajátíthatják el. Az abakuszok között számon tartott, fagolyós eszközzel az alapítványt több mint tizenöt esztendeje életre hívó Vajda házaspár egy ismeretterjesztő tévéfilm révén ismerkedett meg. Segítségével akár a még írni-olvasni sem tudó gyerekek is játszva tanulhatnak meg villámgyorsan számolni, aki pedig már iskolás, mivel egyfajta vizuális segédeszközt is kap hozzá, könnyebben boldogul a matekkal. Az igazán profi szorobánosok persze már eszköz nélkül, fejben számolnak vele, ahogyan mondjuk a vaksakkot is művelik egyes sakkozók.

    Vajda József, kezében egy szorobánnal. A szerző felvétele
    Vajda József, kezében egy szorobánnal. A szerző felvétele

    Vajda József akkor, amikor a filmet látta, éppen könyvtárosként dolgozott, és addig kutatott, amíg megtalálta Paksy Sándort – akkoriban ő volt az egyetlen, aki Magyarországon foglalkozott ezzel. Neje hamarosan részt vett az első szorobántanfolyamon, ő pedig – bicikliküllőkből – elkészítette az első eszközt. Nem sokkal később megírták az első munkafüzetet. Azóta ezekből újabbak és újabbak születtek, van már angol és német fordításuk is, mi több, már az interneten is vállalják az érdeklődők oktatását. Ennek révén volt már szerbiai, szlovákiai, romániai, sőt amerikai tanítványuk is. Az elmúlt bő tizenöt évben ezrek tanultak tőlük valamilyen formában. A makói pedagógus azt mondja: a négyszázötven éves, egyszerű számológép használata – persze javarészt az ő munkájuktól függetlenül – világszerte terjed, itthon azonban megállt a diadalmenet, továbbra is csak az iskolák nagyjából harmada él vele. Ennek, úgy gondolja, elsősorban anyagi okai vannak.

    És hogy mennyire igaz az a mondás, amely szerint senki sem lehet próféta a saját hazájában: Makón nincs iskola, amely tanrendjébe vette volna – pedig a szorobán négy évvel ezelőtt megkapta a szakma legrangosabb díját, Az évszázad taneszköze kitüntetést.

Írja le a hozzászólását!