Get Adobe Flash player
Próbálja ki!
A fenti kis szorobán azon része, amit nem takar a kéz, számolásra alkalmas. Böngéssze végig a portálunkat és próbálja ki, hogy hogyan működik a szorobán! Kattintson a golyókra, azok el fognak mozdulni.
Hírlevél
Ön is feliratkozhat a hírlevelekre:
Szorobán

A szorobán az abakusz család
egyik tagja. Az abakuszok a számok és a számolás
ábrázolására való eszközök.
Legtöbbször keretbe foglalt, tengelyekre* fűzött apró
tárgyak** helyváltoztatásával
történik a számok ábrázolása és a műveletvégzés.
A szorobán távolabbi őse a római abakusz, a szuan-pan
Kínából tekinthető a közvetlen ősének. Feltehetően az 1550-es években alakult a mai formájára a szuan-pan-ból.

*ezek vályúk is és huzalok is lehetnek

**amiket golyóknak, köveknek nevezhetünk

Szorobán forródrót

Kapcsolatfelvétel telefonon:
06-62-510-610
06-20-9-450-857

E-mail: vajda@szoroban,hu

Vegye fel vágólapra a fenti e-mail címet és helyezze a levelezője címzés sorába, majd cserélje ki a vesszőt pontra vagy egyszerűen jegyezze meg a nevet vajda, tegyen utána "kukac"-ot és folytassa a portál címével: szoroban.hu !

Levélben:
Első Szorobán Alapítvány,
6900 Makó, Soproni u. 14.

Jelen vagyunk az Interneten:
1998-05-13 11:47:10

Hozzászólások

Hogyan működik?

AZ ABAKUSZ számtani műveletek elvégzésére használt számoló tábla. Keretbe foglalt tengelyeken, golyók segítségével ábrázolja a számokat és a műveletvégzést is. Ma, a számítógépek világában is gyakran előfordul, hogy az egyszerűbb műveleteket az abakuszon számolják ki, majd az eredmény számítógépes feldolgozásra kerül.

A szorobán Japánból származó abakusz.

Itt a szorobános számkép, rajzban ábrázolt számkép és az ábrázolt szám látható.
A gyakorláshoz egy virtuális szorobánt adunk.

Az oldalsó lapon (e szövegtől balra) a Hasznosságok között találja a VIRTUÁLIS SZOROBÁN kifejezést. Ha rákattint, egy 3-tól 13 tengelyig beállítható virtuális szorobánt fog látni. Megjegyzem, hogy ez sohasem pótolja a valódi eszközt!

A SZOROBÁN RÉSZEI

A kép segítségével megszemlélhetők a szorobán részei.

A keret feladata a fizikai tartás.

A keresztléc nemcsak a kerethez hasonló fizikai tartást,
szilárdítást végez, a számoláskor is nagy szerepe van.

A tengelyek helyi értékeket jelölnek.

A golyók a számokat ábrázolják, elmozdulásuk
a műveletvégzést mutatja.

Itt a szorobános számkép, alatta az érték, rajzban ábrázolt számkép és az ábrázolt szám látható.

 

0
0
1
1
2
2
3
3
4
4
0
0
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9

A tízes számot csak két tengelyen tudjuk kirakni.

 

10
10

 

 

10
10

 

A négyzetrácsos füzetben is egy négyzetben egy helyi érték (egy számjegy) szerepel.

10

Ha nincs valódi szorobánja, használja a virtuális szorobánt amíg nem tarthat kezében igazit!

Videófilmen is megnézheti az ide tartozó ismereteket:

A marokba fordított íróeszköz két ujjat hagy szabadon mozogni.
Ezt a két ujjat szabad csak a szorobán kezelésére használni.
A szabályos ujjmozgás három elemből áll:

A használt ujj: hüvelykujj mutatóujj hüvelyk- és mutatóujj
A számok: 1, 2, 3, 4 5 6, 7, 8, 9
Fényképen:
Üres tengelyen:
(gyakorlás)
Rajzban:

Sematikus ábrázolással:

A nullázást mindig mutatóujjal végezzük, először a keresztléc alatti, majd a keresztléc feletti
golyókat toljuk vissza a kerethez.

18 hozzászólás ehhez: “Hogyan működik?”

  • Évi:

    Annyira örülök, hogy mint teljesen kezdő, mint életében először próbálkozó, mint egy kis elsős itt játszogathatok.
    Jól döntöttem, élményt is adhatok majd az én kicsikéimnek!

  • Zoltánné:

    A mértékváltásról. Én mint matematikát tanító pedagógus tudom mennyire problémás ez a gyerekek számára sokszor a mértékváltás nem átlátható. Nemcsak a váltószámok helyes megtanulása okoz gondot hanem az irány is kisebbről nagyobbra, nagyobbról kisebbre. Szerintem, ha a gyerekek szorobánt használnak akkor nemcsak a váltószámok tanulása lesz sikeresebb, de az irányokkal egyáltalán nem is lesz probléma. Ez a segédeszköz egyértelművé teszi és szerintem rövidebb idő alatt nagyobb tudást alakít ki.. Én mindenkinek melegen ajánlom.

  • Zoltánné:

    Szeretném megírni, hogy egyre jobban tetszik a szorobán használata és kíváncsisággal tölt el, hogy még mi mindenre képes. Szeretnék még többet tudni és még sok érdekes feladatot találni és sikeresen megoldani. Köszönöm a lehetőséget és a tutor segítségét és türelmét. Sok-sok KÖSZÖNÖM!!!!!

  • Zoltánné:

    A szorobán használatánál nagyon fontos, hogy jól ismerjük a kezünket, az ujjainkat és a számok kirakásánál ne felejtsük el a hüvelykujj alul van, ezt használjuk 1,2,3,4, kirakásánál, a mutatóujj felül van 5 kirakásánál és csípést használjuk a 6,7,8,9 számok esetén. ha ezeket nem ismerjük elronthatjuk az első feladatot. A számok összeadásánál ,kivonásánál célszerű a fokozatosság elvét követni. Ezt jól szemléltetik a videók.Először váltás nélkül kis számokkal, majd váltással ötös,később tízes végül a gyakorlás után a kettős váltás is könnyen elsajátítható s lehet a számkört bővíteni. Biztos tudáshoz persze nem elég egyszer végigjárni az utat a gyakorlás igenis szükséges. Most jobban figyeltem, de még nem gyakoroltam eleget. Igazából jó agytorna ez így túl a 45-ön! és ha belekezd az ember nem is akarja abbahagyni.

  • Dr. Vajda József:

    Semmi sem lehet tökéletes, a videofilm sem! Jogos az észrevétele, de a gyerekek már csak ilyenek! Ön végezze helyesen, tanítsa helyesen! A tanfolyam célja is ez!

  • Dr. Vajda József:

    Bár azt ígértem, hogy nem kell vásárolni semmit ennek a tanfolyamnak az elvégzésére, de most kivételt kell tennem! Laopzzon a VÁSÁR oldalunkra és a gyakorláshoz vásároljon munkafüzeteket, ha Ön is úgy gondolja! Természetesen ez már túlmutat ezen a tanfolyamon!

  • Ivett:

    3. Lecke: Az oktatófilmek jól megmutatják a szorzás és az osztás műveletének lépéseit. A gyakorló feladatokkal jól lehet ellenőrizni a tudásunkat. Viszont a kétjegyű számmal való feladatok csalódást okoztak, mivel ezen műveleteket nem tudtam elvégezni és én mindig szeretem végig megoldani a gyakorlásokat. De persze megértem, hogy a tudásom ehhez még kevés és remélem ez hamarosan változik, ha továbbra is szorgalmas leszek.

  • Ivett:

    A második leckénél mutatott váltásokhoz nagyon hasznosak a példák, ahol lépésről lépésre lehet követni a számolást.

  • Márti:

    Szabályos ujjhasználat…Érdemes a kezdeti időben ceruzafogással tanítani a gyerekeknek, mert így hamarabb megtanulják, hogy hogyan érdemes a golyókat elmozdítani nagyon gyorsan a helyükről. Az 5-ös golyó elvételét az oktatófilmben úgy láttam, hogy mutatóujjal teszik vissza. Nem a hüvelykujj feladata ez? Tisztelettel egy lelkes diák…

  • Zsuzsa:

    Nagyon sajnálom, hogy kevés tanító néni ismeri a használatát. Én nagyon élvezem az oktatást és könnyű követni, ami nagyon fontos, mert rajta tudom tartani a figyelmemet.

  • Mónika:

    A mértékváltás a gyerekek zömének “mumus” a matematikában. Nagyon tetszett, hogy a szorobán és a váltószalag együttes használatával milyen egyszerűvé válik az ábrázolás és a váltások leolvasása. Talán,ha a mértékegységek bevezetésekor, rögtön az elején így kezdenék tanulni és a váltószalag rendszeres használatával rögzülne a különböző mértékegységek kapcsolata, akkor pozitív élmény kapcsolódna a matematika ezen témaköréhez és kikerülhetne a “mumus” kategóriából. A rendszeres használat eredményeként – gondolom – egy idő után elhagyható a váltószalag is. Ha iskolások lesznek a gyerekeim és igénylik a segítséget ebben a témakörben, akkor biztosan kipróbáljuk az itt tanultakat. :)

  • Edit:

    A tanfolyam még jobban megerősített abban, hogy szorobán jó segédeszköz lehet a matematika tanítása során. Ahhoz azonban, hogy tényleg az legyen sok gyakorlásra, az utasítások, szabályok betartására is szükség van, tehát jó “nevelő eszköz” is. A tanfolyam tetszett, a feladatok jók voltak. Egy kicsi problémát jelentett, hogy a 4. lecke ellenőrző feladatainak utasításában nem volt világos számomra, hogy hogyan jelöljem a megoldást. Köszönöm a lehetőséget, további munkájukhoz sok sikert kívánok.

  • Edit:

    Úgy látszik, a szorobán használatának is meg kell érni. Az összeadás kivonás eddig is könnyebben ment, a szorzást, osztást most értettem meg igazán. Jó segítség volt ehhez a videó mellett a feladatokhoz adott “táblázat”. Nekem legalább sokat segített.

  • Somogyiné:

    Mint már jelentkezésemkor írtam, én már használtam a tanítás során szorobánt a 2000-es évek elején. A gyerekek szívesen dolgoztak vele. Az első osztályban a számképek tanításánál az applikáción megjelentettem a szorobán számképeit is, így könnyű volt megjegyezni és egész évben szem előtt volt. Nekem igazán a 3. osztályban a mértékváltásnál, annak megértetésénél tetszett a legjobban. A váltókártyával könnyen, egyszerűen leolvashatóvá váltak a váltások.

  • Betti:

    Összeadás, kivonás:
    A szorobánon váltás nélkül végezhető a számolás, ha egy-egy tengelyen rendelkezésre áll elegendő, szabadon mozgatható golyó a művelet elvégzéséhez. Ha a golyót a keresztléc felé húzzuk, összeadást, ha eltávolítjuk, kivonást végzünk.
    Váltással járó műveleteknél nincs elegendő szabad golyó a számoláshoz. Ilyenkor különböző manipulációkat kell végrehajtani – többet adunk hozzá vagy veszünk el, az eltérést pedig korrigáljuk. A váltással járó műveletek előfordulnak bármely tengelyen.
    Ha igénybe kell venni az 5-ös golyót, akkor ötös váltást végzünk. Tízes váltás estén sincs elegendő szabad golyó. Ekkor a 10-es golyót hívjuk segítségül. Kettős váltáskor tízes és ötös váltást is végzünk egymás után. Ilyenkor a tízes átlépése után az eltérést két lépésben (ötös váltással) tudjuk korrigálni.

  • Dr. Vajda József:

    Kedves Ilona!
    Belekapaszkodva az utolsó sorába…
    Épp ma közöltem ki, hogy ismét ingyenes az Internetes tanfolyamunk. A levelek épp, hogy célba érhettek – ilyen még nem volt – Budapestről kaptam egy egysoros levelet, hogy ne küldjek többé levelet abba az iskolába!
    Egy dicsérő szó engem évekig munkára bír, de van, ami ellen nem tudok küzdeni, feladom. Az ilyen “egysoros”. Igazgató, tanult ember, valószínűleg ő a legtájékozottabb intézményében és… Egysoros. Semmi indoklás, semmi érzelmi kifakadás, Semmi ” -Hülyeség ez a szorobán!”. Nem értem, pedig magyarul írt – egy sort.
    Az újságírók szokták kérni, hogy ne csak pozitív gondolatokat közöljek már, legalább egy negatívot is! Amint látható, itt sincs sok negatív ezen az oldalon. Gyakran semmi sem jut az eszembe, hogy kielégítsem az újságíró vadász ösztönét. Íme, most akadt egy.
    Ön mit szól ehhez? Én csak hangosan gondolkodtam.
    Üdvözlettel: V. J.

  • Ilona:

    Két gyermekem jár általános iskolába. A matematikai feladatok megoldásához gyakran használtunk “otthoni” füzetet, hogy a részeredményeket lássuk és ne “felejtsük el”.- mert ugye az iskolai füzetnek a külalakja szent (nem az a dolga hogy a gyereknek segítsen)! : (
    Most viszont, túl az első leckémen azt látom, hogy a szorobánnal “nem felejtjük el” a részeredményeket ! A szent külalak is sérthetetlen marad, “otthoni ” füzet nélkül! Tudom már, hogy az iskolák miért nem használják a szorobánt: mert túl jó. : )

  • Ági:

    Szorzás szorobánnal
    A szorzás műveletének tanítása előtt a gyereknek feltétlenül ismernie kell: a szorzótáblákat és szorobánon az 5-ös és a 10-es váltást.
    Kétjegyű szám szorzását úgy végezzük el, hogy először a tízes helyiértéken szereplő szám szorzatát rakjuk ki a szorobánon. Ehhez a segédujjat a tízes helyiérték alá tesszük. Ezután az egyest is megszorozzuk a szorzóval, de az eredményt már az egyes helyiértékhez tesszük. Most a segédujjat az egyes helyiértékhez tesszük.

Írja le a hozzászólását!