Get Adobe Flash player
Próbálja ki!
A fenti kis szorobán azon része, amit nem takar a kéz, számolásra alkalmas. Böngéssze végig a portálunkat és próbálja ki, hogy hogyan működik a szorobán! Kattintson a golyókra, azok el fognak mozdulni.
Hírlevél
Ön is feliratkozhat a hírlevelekre:
Szorobán

A szorobán az abakusz család
egyik tagja. Az abakuszok a számok és a számolás
ábrázolására való eszközök.
Legtöbbször keretbe foglalt, tengelyekre* fűzött apró
tárgyak** helyváltoztatásával
történik a számok ábrázolása és a műveletvégzés.
A szorobán távolabbi őse a római abakusz, a szuan-pan
Kínából tekinthető a közvetlen ősének. Feltehetően az 1550-es években alakult a mai formájára a szuan-pan-ból.

*ezek vályúk is és huzalok is lehetnek

**amiket golyóknak, köveknek nevezhetünk

Szorobán forródrót

Kapcsolatfelvétel telefonon:
06-62-510-610
06-20-9-450-857

E-mail: vajda@szoroban,hu

Vegye fel vágólapra a fenti e-mail címet és helyezze a levelezője címzés sorába, majd cserélje ki a vesszőt pontra vagy egyszerűen jegyezze meg a nevet vajda, tegyen utána "kukac"-ot és folytassa a portál címével: szoroban.hu !

Levélben:
Első Szorobán Alapítvány,
6900 Makó, Soproni u. 14.

Jelen vagyunk az Interneten:
1998-05-13 11:47:10

Szorobános archív filmek listája

Jegyezze meg annak a filmnek a címét és a sorszámát, amit kölcsönözni szeretne

 

Cím szerző leírás megjegyzés
  • 1.
  • Fókuszban a szorobán
  • Fókusz
  • 24:24
Varga Márta /Makó Városi Televízió Varga Márta pedagógusként látta a szorobánt, amikor újságíróként vizsgamunkáját e témában készítette el. Nagyon értékes, mindenre kiterjedő figyelemmel összeállított film, ami nem csak a mi véleményünk, hanem annak a szakmai bizottságnak is a véleménye, akik hamarabb látták a vizsgafilmet, mint azt a nagyközönség láthatta. A városi televízió utána mutatta be a Fókusz című sorozatában. Ezt a filmet önzetlenül továbbadta más városi televízióknak is, talán nagyon sokan láthatták így.
Sok kérdésre választ kapunk a filmből: Érdemes-e szorobánnal számolni? Mi kell ahhoz az iskolának, a gyerekeknek, a szülőknek ahhoz, hogy elkezdhessük? Megszólalnak a gyerekek, igazgatójuk, szülő a filmen. Látunk órarészletet, láthatjuk, hogy a gyerekek nem abban a számkörben számolnak, ami az ország többi iskolájában hagyományos, hanem nagyságrendekkel magasabban. A filmet mindenkinek ajánljuk, még a szkeptikusoknak is!Megtekinthető a YouTube-n is!
Kölcsönözhető
4:3 PAL
Megtalálható a YouTube-n is.
  • 2. Kölcsönkért gyerekek
  • Dabas
  • 2010.
  • (21:40) 33:46
Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A filmen a 2010-ben kölcsönkért dabasi gyerekekkel tartunk bemutató foglalkozást, valamint a bemutató után egy rövid beszélgetést a pedagógusokkal.
A film nem csupán a bemutatón felvett anyagot mutatja be, hanem kiegészítve azt a feladatokkal, amiket látványosan jelenít meg a film. Így senki sem záródik ki a folyamatból. Annak, aki nem ismeri a szorobán használatát éppúgy jelentőséggel bír ez a bemutató, mint annak, aki már alkalmazza. Mindkét csoport láthat újat, érdekeset. A bemutató nem tipikus tanóra. A váza röviden: a szorobán bemutatása. Amit e rövid idő alatt megszemlélhetünk, az a “valóságban” pl. egy első osztályban hónapokig játszódik. Sietni nem kell, hisz a szorobán rengeteg időt ad azzal szemben, mint amennyit a speciális ismeretek tanítására fordítunk.
 Kölcsönözhető
4:3 PAL
  • 3.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Nyíregyháza,
  • 2010.11. 25.
  • 21:41
 Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány  A filmen a 2010-ben kölcsönkért nyíregyházi  gyerekekkel tartunk bemutató foglalkozást. A filmben a következő témaköröket érinjük: a szokásos számábrázolást, a szorobán részeit, felépítését, számkirakásokat, “Hány golyóval rakható ki?” – problémakört, számkereső számképző feladatokat, “Mi változott?” – memória gyakorló és művelet előkészítő feladatokat, összeadásokat, kivonásokat egyszerű, majd bonyolultabb láncszámolásokkal.
A filmen az órai munkát animációs technika egészíti ki, így a laikusok számára is érthető és segít abban, hogy döntsenek, ők is szeretnének szorobánon számolni.
 Kölcsönözhető
4:3 PAL
  • 4.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Perkáta,
  • 2010. 09.25.
  • 24:51
Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány  Kölcsönkérük a perkátai gyerekeket 2010. szeptemberében. A bemutató tanításról készült filmben ismét az alapoknál kezdjük a szorobán bemutatását, a szorobán részei, a számábrázolás után a “Hány golyóval rakjuk ki?” kérdés hangzik el, majd a szabályos ujjhasználat, számkirakások következnek. A háromjegyű számokat vizsgáljuk helyi értékes bontásban, a gyerekek válaszolnak a “Melyik számra gondoltam?” kérdésre. Az összeadás és kivonás előkészítése után jöhet egy kis összeadás és kivonás láncszámolással, majd láncszámolás egy kis szorzótábla használattal. Bónusz: Te meddig tudsz elszámolni két kezeden? A szorobánosok 99-ig.  Kölcsönözhető
4:3 PAL
  • 5.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Szeged,
  • 2010. 09. 09.
  • (25:06 ) 42:34
Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány  Szegedi gyerekeket kértünk kölcsön a Fekete István Általános Iskolában, egy tanítási óra erejéig. Ők még nem fogtak kezükbe szorobánt. A filmen látható, hogy hogyan ismerkednek meg a szorobánon történő számolás alapjaival: megismerik a szorobán részeit, a számok képét, kirakásuk módját. A szorzótábla gyakorlása mellett szorobános ismereteket használnak a gyerekek. Megismerkednek röviden a szorobános számképek könnyű ábrázolásával is. Válaszolnak a “Melyik a több? Mennyivel?” kérdésekre. “Gondoltam egy számra.” típusú feladattal a számok tulajdonságait vizsgálják, amik közé a szorobános tulajdonságok is belekerültek. Az összeadás és a kivonás az alapműveletek között is a legfontosabb, erre épül majd a másik kettő is. Ezért fontos megismerkedni ezzel is. Ezt elemi összeadásokkal gyakorolják. Az egyre bővülő számkör izgalmassá teszi a számolást. A láncszámolások bizonyítják, hogy a gyors műveletvégzés nem megy a pontosság rovására.A bemutatót a pedagógusok kötetlen beszélgetése követi. Műhelymunka vagy “folyosói beszélgetés”, ahogy vesszük, de nagyon hasznos. A legérdekesebb gondolatok leggyakrabban itt hangzanak el. Kölcsönözhető
4:3 PAL
  • 6.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Szentes,
  • 2008. 04. 07.
  • 23:33
Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány  A Kölcsönkért gyerekek projektünk bemutató foglalkozása Szentesen a Kiss Bálint Református Általános Iskolában. A film a bemutatón rögzített eseményeket célratörő vágással és animációval támogatja. Nagyon könnyen megérthető minden lépés, amit az órán látunk. A szorobán részei, a számábrázolás, egy, majd kétjegyű számokkal, valamint a harmadik tengelyen, a százasokkal is. A szabályos ujjhasználat már a kezdetek kezdetén is nagyon fontos, ezzel is megismerkedünk. Ezt kétjegyű és háromjegyű számokkal gyakorolják a gyerekek. A kirakáskor használt golyók száma a szorobánon nem egyezik meg a szám valódi értékével. Ezt a törvényszerűséget is meg kell tanulni, be kell gyakorolni. A módja a „Hány golyóval rakható ki…?” kérdés megválaszolása különböző számokkal. Kicsit nehezebb mindez a szorobán nélkül (máris leszoktatjuk a szorobán használatáról a gyerekeket) és még nehezebb csukott szemmel. Az új feladat: halmazkarikák elemeinek illesztése a szabályos ujjhasználat szerint (A sematikus ábrázolás bemutatása.). Kölcsönözhető
4:3 PAL
  • 7.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Dabas,
  • 2011. 04.18.
  • Mértékismeret
  • 24:22
  • 8.
  • A továbbképzési nap előadása
  • Dabas,
  • 2011. 04. 18.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A korong Dabason a Tavaszi Továbbképzési Nap keretei között készült a Szent János Általános Iskolában, ahol már ugyanezt a csoportot egyszer kölcsönkértük.
A gyerekekkel bemutatjuk a mértékismeret használatát a szorobánon. Rövid ismétlés (a szorobán részei, a számábrázolás, a helyi értékek és számkirakások) után az SI mértékegységek közül a hosszúság mérésével alapozzuk meg a szorobánra helyezhető mértékismeretet. A leolvasási gyakorlatokat összeadás és kivonás mértékegységes adatokkal követi.
A film megtekintését abszolut kezdőknek csak egy alapozó jellegű film megtekintése után javasoljuk!
Tanított: Vajdáné Bárdi Magdolna.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 58:18
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A korong Dabason a Tavaszi Továbbképzési Nap keretei között készült a Szent János Általános Iskolában.
A gyerekek bemutatója után előadást halhattunk. Itt a mérés bevezetéséről, régi korok mérőeszközeiről hallottunk. Választ kaptunk a „Mit mivel mérünk?“ kérdésre és a „Ki mivel mér?“ kérdésre, valamint arra a kérdésre is, mikor vezessük be a mértékismeret használatát a szorobánon.
Megtapasztaltuk, hogy mikor nem kell a hagyományos váltás és azt is, mikor szükséges.
A film megtekintését abszolut kezdőknek csak egy alapozó jellegű film megtekintése után javasoljuk!
Az előadást tartotta: Vajdáné Bárdi Magdolna
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 9.
  • Egy sikertörténet
    A MAKÓI SZOROBÁN
  • A díj kötelez!
  • 49:59
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Nem a díjakért dolgozunk. Ennek ellenére a dícséret és az elismerés további munkakedvet ad. Még az első elismerés előtt is a gyerekekért és pedagógusaikért dolgoztunk.
1997-ben meglepetésként ért, hogy megkaptam a Számolj Te is szorobánnal! című  munkafüzet családunk szerkesztéséért a Tankönyvesek Országos Szövetségének I. díját. Röviddel utána a HUNDIDAC Szövetség bronz-díját
vehettük át taneszközeinkért. A díjátadást mindig kiállítás és vásár övezte. Ezen a kiállításon már kezdett hatalmas érdeklődés kidejlődni a szorobán iránt. A DVD címe, hogy a díj kötelez. Valóban, a fejlesztő munka nem állt meg.
Kötelezve éreztük magunkat arra, hogy még intenzívebben tegyük, amit tennünk kell. Rajtunk múlott a hazai szorobános szakirodalom megteremtése. Ez lehetőség is, de csak ismételni tudom, kötelesség. A kétévente megrendezésre kerülő díjverseny 1999-ben már ezüst-díjat termett. Magunk mögött tudhattunk országos hírű tankönyvkiadókat. A kiállításon a siker nem maradt el. Többször kellett kérnünk az érdeklődőket arra, hogy haladjanak tovább, mert a kialakult tömeg miatt úgysem látnak semmit, térjenek vissza hozzánk később. A kiállítási
nap első perceitől a végéig kitartott az érdeklődés. 2001-ben elhoztunk két arany díjat. Nem tudom, mit bizonyít ez. Csak jót jelenthet! Igyekeztünk minden kiadványunkon szerepeltetni a díjainkat. Kicsit korán. Vagy mégsem? 2003-ban olyan hatalmas elismerést kaptunk, aminél már csak nagyon kevés lehet nagyobb. A XXI. Század Taneszköze elismerést 8 pályamunkánkért kaptuk,
amik között a szorobán, a munkafüzet családunk, a kézikönyvünk, a speciálisan oktató jellegű honlapunk, a pedagógus-továbbképző tanfolyamaink szerepeltek. A díj kötelez, ezért dolgozunk tovább. A díjat mindazoknak köszönjük, akik felfigyeltek munkánkra! Köszönjük minden pedagógusnak és minden kisdiáknak is, akik velünk voltak e néhány éven át, hiszen ők is részesei kell, hogy legyenek ezeknek az elismeréseknek. Részesei, de mindenképpen haszonélvezői. A jelszavunk marad továbbra is: Számolj te is szorobánon!
Kölcsönözhető
PAL 4:3
  • 10.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Dég,
  • 2012. 04. 23.
  • 39:45 és 18:14 (+11:03)
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány „Kölcsönkért gyerekek“ projekt újabb állomása Dég. Egy csodálatos környezetben egy nagyon szép kis iskola (nem is annyira kicsi) tantestülete hívott meg bennünket egy bemutató tanításra. A kiszombori és a dégi iskola hasonló IPR-es elképzeléseket valósít meg, ezért a közös műhelymunka még kiemelkedőbb esemény. A mai pedagógiában, amikor – valljuk meg őszintén, nagyon ritka, hogy gyakorlati tapasztalatra lehet szert tenni, mert az elméleti előadás sokszorta olcsóbb (hatékonysága viszont gyakran semmi). A szorobános  bemutató nagyon hatásos, hasznos és hiánypótló. A bemutatón  a szorobán részei, felépítése, a számábrázolás, a szabályos ujjhasználat ugyanakkora hangsúlyt kapott, mint a számok tulajdonsága, de akár az eszköztől való elszakadás is. Az öszeadás műveletét régi pénzen, és a még régebbi mennyiségeket római számírással ismerhették meg a gyerekek, de a pedagógusok is. Az ismerkedésben a váltások előkészítése a záró momentum.  A bemutatót Vajdáné Bárdi Magdolna tanítónő vezette. Vállalta, hogy az idegen környezetben, idegen gyerekekkel teljesíti ezt a rendhagyó pedagógiai feladatot. Szakmai tudása, önzetlensége, a gyerekek szeretete végigkísérhető az első DVD korongon. A  bemutatót kötetlen beszélgetés és egy gyönyörű séta koronázta meg. Ez került a másik korongra. Az IPR-es közös műhelymunkát szeretnénk ezzel a filmmel is népszerűsíteni, természetesen a főszerep a szorobáné marad, de újra csak azt lehet kihangsúlyozni, hogy a pedagógusokat inkább a szakma gyakorlati ismereteivel kellene feltölteni, hasonló találkozásokkal, a gyerekek és tanítóik érdekében. Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 11.
  • Kölcsönkért gyerekek
  • Budapest
  • 2012. 05. 03.
  • 1:20:20
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Budapestre látogattunk el, hogy kölcsön kérhessük a Pál Apostol Általános Iskola harmadikosait. Az elmaradhatatlan témák: számkirakás, szabályos ujjhasználat, „csukott szemmel“, (elszakadás a szorobántól), számkereső, érdekes összeadás, a római számok és a szorobán kapcsolata, láncszámolás, összeadás és kivonás, a váltások alapjai és egy kedves búcsú. A bemutatót követő nagyon gazdag beszélgetésben a pedagógusok által feltett spontán kérdések kerültek kirészletezésre. Szó esett a bemutatóról, a gyerekekről, arról, hogy mennyire „tanulható“ a szorobán használata. Volt szó a szemléltetésről, a váltásokról, arról, hogy mikor érdemes elkezdeni a szorobán használatát az elsősökkel. Belepillantottunk a tanmenetbe, megismerkedtünk a mértékismeret rejtelmeivel, a szorzással. Kitértünk a felső tagozatra is, hogy ott van-e létjogosultsága a szorobán használatának, Hosszasan beszélgettünk a különbségekről. Milyenekről? Sokfélékről. Azokról, ami bennünket, pedagógusokat foglalkoztat.
Szeretnék kiemelni valamit: A gyerekek olyan példamutató magatartással és szorgalommal viselkedtek az órán, hogy ez a rendkívüli határán állt.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 12.
  • Egy pedagógus-továbbképzés percei
  • Ceglédbercel
  • 2012. 10. 24.
  • 1:24:24
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A szorobán után érdeklődő pedagógusok meghívására Ceglédbercelen tartottunk pedagógus-továbbképzést.A résztvevők nem ismerték a szorobánt, illetve ilyen közelről még nem. A klasszikus tematikát kellett hozzá választani, megismertetni a pedagógusokkal a szorobánt, részeit, felépítését, a számok képét… Egy rövid elméleti bevezető után mindenki kipróbálhatta a feladatok tükrében, mire alkalmas a szorobán. A táblán és az írásvetítő vásznán követték egymást az érdekes példák és a feladatok. A példák olyan segítséget jelentettek, hogy a feladatok megoldása nem sok segítséget igényelt már. A filmben gyakran tanúi lehetünk az elragadtatott, őszinte véleménynyilvánításnak is. Az előadás közben érlelődött kérdések előremutatók voltak, az előadó Vajdáné Bárdi Magdolna gyakran csak annyit válaszolt, hogy azonnal rá is térek, mert ez lesz a következő pont a vázlatomban. Ezért volt nagyon gördülékeny és gazdag a továbbképzés, ezért lehetett ilyen távlatokba menni. Az előadás során említésre került, hogy az éppen felszínen lévő probléma melyik osztályban kerül feldolgozásra. Ez a gyakorló pedagógusnak a használhatóságot, a mindennapi munkához kapcsolódást jelentette. Szó esett a szorobános taneszközökről éppúgy, mint a tanfolyamokról is. A film mások számára is komplett továbbképzést jelenthet. A korong többször lejátszható, kielemezhető. Ha mégis az „élő“ előadást részesítené előnyben, hangozzék el a sokszor ismételt idézet: „Hívjon, jövünk!“ Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 13.
  • Továbbképzés szorobánnal
  • Budapest
  • 2012. 11. 24.
  • 1:08:19
 Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A helyszín ismét Budapest. Most egy továbbképzés keretein belül találkoztunk ismét azokkal a gyerekekkel, akikkel már a Pál Apostol Katolikus Általános iskolában találkozhattunk 2012. májusában. Ezt a továbbképzést egy bemutató foglalkozás indította, majd a pedagógusok elméleti előadást hallgathattak, illetve gyakorlati tapasztalatokat és gyakorlati vonatkozású elméleti elemeket. A kötetlen beszélgetés lehetőséget adott arra, hogy az órán illetve az előadás kapcsán kialakult kérdések megválaszolásra kerüljenek. A bemutató órán a résztvevő pedagógusok érdekében az alapoktól kezdődött a szorobán bemutatása. Mivel a tanulók ismerték a szorobán használatát, ők segítettek a felnőtteknek gyorsan megérteni az alapokat. A fő téma a szorzás volt a szorobánon. Ennek bevezetése játékos formában a szorzótábla gyakorlásával történt. A játékosság a bemutatót végigkísérte. Az elméleti mag után a szorzásokat tartalmazó játékok következtek, mint a GO-MEI-SAN japán koordináta-játék. A tanulókat most is nagy dicséret illeti. Nagyon fegyelmezetten, kitartó figyelemmel végezték a feladataikat. A bemutatón tanított: Vajdáné Bárdi Magdolna tanítónő. Neki is, a szervezőknek is és a jelen lévő pedagógusoknak is köszöni a munkát az Első Szorobán Alapítvány! Az iskolának köszönjük a helyszín biztosítását, az igazgatónőnek a bemutatást és az előadás felvezetését!  Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 14.
  • Szorobánnal Bikalon
  • Bikal
  • 2014. 01. 20.
  • 1:22:00
 Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Érdemes Bikalra látogatni. Van látnivaló bőven! A 2014. év első „Kölcsönkért gyerekek” projektje itt zajlott januárben. Tehát szaporodott a látnivaló. Több környékbeli iskolából voltak kíváncsiak arra, hogy a szorobánnal meg lehet-e ismerkedni 45 perc alatt. A válaszhoz kétség sem fér, ha olyan ügyes gyerekek segítenek. Hozzáállásukért egy történet kerekedett. Azt említettem, hogy sok itt a látnivaló és még ezt fokozta is a bemutató, ebben semmi ferdítés nincs, mert el kellett jutni az Abakusz hegyre számtalan akadályon át. Először meg kellett ismerni a szorobánt és a feladatokat azzal kellett megoldani az előrehaladásért a kanyargós ösvényen. A szorobános számképek és műveletek jelentették az ösvény mérföldköveit – mint ez már szokásos a kölcsönkért gyerekekkel. A bemutató foglalkozás után részletesebb ismereteket hallgathattak a résztvevő pedagógusok. Erre az iskola IPR-es műhelye adott lehetőséget. Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 15.
  • Kölcsönkért abonyi gyerekek
  • Abony
  • 2013. 11. 20.
  • 1:27:00
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Az abonyi gyerekekkel tettünk kirándulást az Abakusz-hegyre. A várat csak egy akadályokkal teli hosszú és keskeny matematika ösvényen lehet megközelíteni. Csak a gyerekek tudnak segíteni a feljutásban, ha ügyesen számolnak. A titokzatos vár lovagterme teli van számtalan érdekes látnivalóval. Az ösvényen csak úgy lehet továbbhaladni, hogy megismerkedünk a szorobánnal, igyekszünk fejben is gyorsan számolni. Teljesítjük a számkereső feladatokat, láncszámolással fejtjük meg a lovagterem ajtajának kódját.
Az sem mindennapi, hogy idegen gyerekeket tanít egy messziről jött pedagógus, de az még csak fokozza a rendkívüliséget, hogy 2. és 3. osztályosok is egyszerre együtt tanulnak. Az már csak hab a tortán, hogy az egyik csoport ismeri, a másik nem ismeri a szorobánt. A kis mese motiválta a gyerekeket, a felnőttek sem maradtak el az ismeretszerzésben.A pedagógusok a bemutató tanítás után a mértékismeret és a szorobán kapcsolatával foglalkoztak egy előadáson… és sok más témát is érintettek.
Kölcsönözhetőn
16:9 PAL
  • 16.
  • Kölcsönkért gyerekek a Hunyadiból
  • Törökszentmiklós
  • 2014. 11. 21.
  • 36:00 1:xxx
 Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány A szorobánt már ismerő gyerekek közé vártak bennünket Törökszentmiklósra a Hunyadi Mátyás Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános iskolába, röviden: a Hunyadiba. A kedves, aranyos gyerekek egy történetet vagy inkább mesét kaptak. Meg kellett mászni az Aritmetika hegyet, hogy bejussanak az Abakusz vár lovagtermébe, ahol rengeteg (kézzelfogható) csoda várta őket. Ezzel egyáltalán nem lőttem le a poént, hiszem nem a mese, hanem a számolás volt a lényeg. A gyerekek gyakran saját számkörüknél magasabb szinten számoltak, bírták, sőt élvezték is a kitekintést. Mint minden bemutató foglalkozás, elég vegyes tartalomjegyzékkel bírt. A hagyományos – itt főleg a felnőttek miatt szükséges – „hogyan is működik?” kérdés megválaszolásával kezdtek a gyerekek. Már e kérdés a mese köré szövődött, egy lenullázott szorobán segítségével lehet csak eljutni az Aritmetika hegy lábához. A magasságot a számkirakó és leolvasó feladatokon át lehetett csak megállapítani. Az ösvényen felfelé a magasság különbségét is ki kellett számolni, mennyit is haladtunk felfelé? Komoly katonai távcsővel lehetett már csak az út végét, a legmagasabb pontot szemlélni. Ennek a magassága 986 m volt. Az előrehaladást egy hideg vizű, gyors folyású patak akadályozta. Ezen kavicsokra lépve lehetett továbbhaladni, de csak úgy, ha kiszámolták a gyerekek, melyik kavicsra érdemes rálépni, melyki nem alkalmas. Vizes lábbal, fájó bokával nem nagy öröm a további úton sétálni! Az időjárás sem segített. hamarosan esőfelhők gyülekeztek és már el is eredt a zápor! A menedéket nyújtó barlangot egy 8-as számért bolonduló troll őrizte. Még szerencse, hogy a követelményeknek megfelelő szorzótábla pontos ismerete a gyerekeken nem volt akadály! Az útbaigazító táblákra római számírással írták a régi matematika mágusok az utak számát. Melyik a jó út? A tábla hátán megtalálható! A vár kapujában ott fityegett egy modern tábla: belépőt kell fizetni! A belépőt két dicső lovag adományozta a gyerekeknek. Cserébe összeadásokat és kivonásokat kellett végezni. A kaput erős vasalat tartotta és csak kóddal lehetett rajta bejutni. A kód megfejtése még nem a végső megpróbáltatás, ami a gyerekekre várt! A csapóhidat lánc emeli, hozzá láncszámolás a segítség. Az udvaron át a lovagterembe érve találtak rá a gyerekek a kincsekre (vagy talán az elmúlt bemutató foglalkozáson… Ki tudja ebben a titokzatos mesevilágban…!).
A bemutató foglalkozást látogató pedagógusok vajon milyen gazdagsággal térhettek haza? Egy pedagógus számára a módszertan a legtöbbet jelenti. Ha ezt gyakorlatban látja, valóban az számára a legtöbbet jelenti, szinte kincs. A bemutató után kötetlen beszélgetés és előadás várta még a felnőtteket.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 17.
  • A szorobán Győrváron – A számoktól a mértékismeretig
  • Győrvár
  • 2014. 11. 07.
  • 1:19:27:27:36
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Helyszínünk: Győrvár. Most az elején még lehet tévedni. Győrvár nem Győr és a határ kötött van! A győrváriak ezt mosolyogva magyarázzák, és akinek egyszer a figyelmébe ajánlják, sohasem felejti el! Ugyanígy felejthetetlen az a szorobános bemutató óra, amit Győrváron tartottunk. A gyerekek még nem találkoztak szorobánnal. Az első találkozás az ismerkedés jegyében zajlott. Kezdődött a keret, a keresztléc, tengelyek és golyók – szinten és eljutottak a gyerekek az Aritmetika hegyen álló Abakusz várba. Vajon, milyen érdekességek vagy esetleg csodák várták itt a gyerekeket? Persze, hogy csodák! Rengeteg megoldásra váró feladat. Ezeket hol szorobánnal, hol csak fejben kellett megoldani. Egy pedagógus akkor érzi jól magát, ha gyerekek között van. Akkor múlik ilyen gyorsan az idő, amikor a gyerekek ügyesek, nagyon fegyelmezettek, és van egy csomó megfigyelnivaló. Most akadt bőven látványos elem ebben a bemutató órában. Mint a „bemutató” jelleg is jellemzi, sokféleségből bőven volt. De azért bemutató! A (pedagógiai szemszögből szerkesztett és vágott) bemutató órát harminc percnél picit rövidebb idő alatt lehet megszemlélni. Nem elveszett idő, a gyerekek segítségével igen közel lehet jutni a szorobánhoz. Ez a bemutató az első korong, amit ez a tok őriz.A bemutató órát IPR műhelymunka követte. Az elméleti (szorobános) ismeretek után mindig a gyakorlatban is lehetett követni az elhangzottakat. Nem véletlenül hangzottak el a keleti bölcs szavai a beszélgetés előtt! Ezt meg kell próbálni, egyszerűen csinálni kell! A beszélgetés fonala „A számoktól a mértékegységekig” húzódott, ha lehet ilyen képszerűségbe bonyolódni. Amit e közben fel lehetett ölelni, az megtalálható egy újabb korongon. E korong tartalma közel másfél óra, ami szintén pedagógus szemmel szerkesztett és vágott.E két korong sok érdekes animációt tartalmaz, ami nem csak látványos, de közelebb is visz a megértéshez. Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 18.
  • Szorobán és mérés
  • Sárbogárd
  • 2015. 05. 11.
  • 44í:47
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Több szempontból rendhagyó és különleges ez a film. A szorobános bemutató foglalkozást úgy kérték Sárbogárdon a Mészöly Géza Általános Iskolában, hogy maga a bemutató is a mértékismeret tanításáról szóljon, szorobán segítségével. Ez azért rendhagyó, mert a gyerekek a szorobánt sem ismerték, előbb azzal kellett megismertetni őket (és természetesen a körben ülő pedagógusokat is). Mivel a gyerekek nagyon könnyen megtanulták a szorobán részeit, átlátták a számábrázolást, rövid gyakorlás után már a mértékismeretnél, pontosabban a hosszúság mértékegységeinél kalandoztak.Pénzzel, mint (mérték)egységes adatokkal végeztek láncszámolásokat, majd Mesebeli Tóbiással együtt tanulták meg a hosszmértékeket. Légzőgyakorlatba foglalva és más praktikával gyakorolgatták azt. Együtt készítettek a gyerekek a szorobánhoz váltószalagot, majd gyakorolták a használatát. Kirakásokat és mértékegységes leolvasáokat végeztek. Egyre professzionistábban használták a szorobánt. Mértékegységes adatokkal számoltak, összeadást és kivonást végeztek, sokat egymás után. Tóbiás „mester” kötő tudományát kísérték egy láncszámolással, mígnem Tóbiás leláncolta a kötést, mert elkészült az új sálja. Munka után édes a játék, Hangyaspuri játékot játszott Tóbiás. A gyerekek azt számolták ki, ki mekkora utat tett meg és ki lett az ügyesebb. A bemutató óra lehetőséget adott kipróbálni (jelzem, csak kipróbálni) a többkamerás felvételt a bemutatóról. Négy kamera indította a felvételkészítést, majd a három kisebb le is állt a kísérlet végén. Később csak két kamera fogja a történéseket rögzíteni, a harmadik az asztalon, a szorobánt fogja filmezni. A mostani kísérlethez a filmvágás és szerkesztés közben (az utómunka közben) is működött egy kamera, amin már látható volt, hogy később hogy is rögzíthető a tanári asztalra helyezett szorobán és az azon történő számolás. Kiválóan látszik minden mozdulat, a helyes ujjhasználat is, látszik a pedagógus keze. A bemutatót a szokásokhoz híven most is megbeszélés követte. A pedagógusok aktív részesei voltak az órát elemző résznek éppúgy, mint az órán látottak, hallottak kiegészítésének. Ismét gyermeknek érezték magukat – hiszen a pedagógusnak is jár a sikerélmény – amikor kipróbálták saját maguk azokat a feladatokat, amiket majd később ők adnak fel tanulóiknak. Ma még nem is olyan egyszerű sikeresnek lenni! Néha botlásaikon nevetve próbálkoztak újra. A mai napra jellemző volt, hogy újra lehetett próbálkozni. A lényeg viszont az volt, hogy könnyedén láthatóvá vált, hogy mennyit képes segíteni a mérés témakörében a szorobán használata. A beszélgetést Vajdáné Bárdi Magdolna vezette. Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 19.
  • Szorobán a Benkában
  • Szarvas
  • 2015. 05. 21.
 Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Szarvas egyik leghíresebb iskolája a Benka (Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda). Modern és szép környezetben várta a harmadik osztály a szorobánt. A gyerekek megismerkedtek a szorobán részeivel és a számokkal a szorobánon, hiszen nem ismerték még ilyen mélységben ezt az eszközt. Először az egyjegyű, majd a két- és háromjegyű számok következtek. A nap hátralévő részében a saját számkörüknek megfelelő számokkal számoltak. Kirakták, leolvasták és műveleteket végeztek. A mese most sem maradt el, kísérte a bemutatót. A szereplők trollok, csenő manók és persze az elemek, amikkel meg kellett küzdeni: vihar, megáradt patak, az Abakusz hegy meredek lejtői. Jutalom? Az sem maradt el! Kincsesládák, a vár lovagtermében a sok abakusz várt türelmesen a sorára és arra, hogy a gyerekek a hosszabb-rövidebb számolási műveletekkel egyre közelebb kerüljenek – a pillanatnyi megoldásokhoz és a szorobán rejtelmeihez azon az észrevétlenül párhuzamosan haladó úton, amin Vajdáné Bárdi Magdolna tanítónő vezette őket. Ami nagyon dícséri a gyerekeket, hogy a legnehezebb szorobános megoldásokat, a váltásokat is sorra-rendre kitalálták, hogy hogyan is kell elvégezni ezeket. Ízelítőt kaptak még egész órai kiváló munkájukért, betekinthettek a szorzás világába is, ahol egy egyszerű háromjegyű számot szoroztak meg egy egyjegyű számmal. Nem maradt csak egy titok, amit a csenő manók hibája miatt kellett feltárni. Ez a titok nem más mint az az érdekesség, hogy hogyan tud bárki két kezén 99-ig számlálni és számolni. Ami lenyűgöző volt, hogy a gyerekek mögött ülő pedagógusok is mindannyian kipróbálták (és nem csak ezt, hanem az egész bemutató alatt a gyerekekkel együtt dolgoztak), hogyan lehet a szorobánnal gyorsan, pontosan számolni.
A bemutató foglalkozást most is előadás kísérte, ahol a pedagógusok még mélyebbre tekinthettek a szorobán használatába, annak bevezetésébe a mindennapi tanítás-tanulás világába.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 20.
  • Szorobánnal Kétegyházán
  • Kétegyháza
  • 2015. 11. 11.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Kétegyháza, a Márki Sándor Általános Iskola harmadikosai szerettek volna megismerkedni a szorobánnal. Ezért vártak olyan izgatottan bennünket. Még nem láttak szorobánt, de a mostani igazgató helyettesük már profi szorobános, hisz járt már Makón egyik tanfolyamunkon.
A pedagógusok célja ezzel a meghívással az volt, hogy gyermekközelben láthassák, mire képes a szorobán, hogyan tudja a gyerekeket elvarázsolni egy ilyen egyszerű eszköz és persze, a gyerekekre is kíváncsiak voltak, hogy hogyan állják meg a helyüket egy ilyen ismeretlen helyzetben.
Az alapoktól kezdtük az ismerkedést. Természetesen a mese ott volt a háttérben, ami segített a gyerekeknek a feldolgozásban és a motiválásban.
A bemutató foglalkozás után leültünk a pedagógusokkal megbeszélni a látottakat. Ezen egy kicsit természetesen túl is léptünk, egy-egy kérdés és válasz erejéig.
A bemutató többkamerás felvétel technikával készült, ami látványosabb, célravezetőbb is, mint a hagyományos. Az animációk és a kiegészítő elemek teljesebbé teszik a filmet. Azon túl, hogy jó szórakozást nyújt, a szorobános ismereteket is rögzítette, lehetőséget ad majd a film arra, hogy ismét meg lehessen szemlélni mindent, a formátuma pedig arra, hogy akár megállítva, visstatekerve és újrajátszva ötleteket és további információt lehessen szerezni. Lehetőséget ad egy ismételt megtekintésre, ismételt megbeszélésre, nem csak az emlékekért, hanem az újabb ötletekért is.
Vonatkozik ez a bemutató utáni beszélgetésre is.
A bemutatót és a beszélgetést Vajdáné Bárdi Magdolna vezette.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 21.
  • Előkészületben
 . . előkészületben
  • 22
  • Japán híradós stáb Kiszomboron
  • Kiszombor
  • 2015. 11. 11.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Amiről a film szólni fog, az a szorobán. A film műfaja kissé meghatározhatatlan. Vannak benne egyszerűen riport elemek, sima tájékoztató részletek, de werkfilm részletek is. Végtére is, nem a műfaj számít. Egy
érdelkődőt valószínűleg csak a szorobán fogj érdekelni, ami egyáltalán nem baj! A filesztétáknak a kezébe se kerüljön! A film a folyamatos magyar-japán fordítás miatt egy kissé vontatott. Ennek ellenére érdekes és figyelemfelkeltő. Volt egyszer, hogy Kiszomborra látogatott egy tokyói TV stáb. Szerették volna megnézni, hogy Magyarországon mit is jelent az a kifejezés: szorobán. Alaposan megdöbbentek, mikor meglátták, hogy Kiszomboron mennyire komolyan veszik ezt! Hirtelen két osztályban is számoltak szorobánnal.
A harmadik osztályosokat választották, hogy megszemléljék, videóra vegyék és Japánba vigyék. Igaz, csak képben és hangban! Nehezen volt megmagyarázni, hogy nálunk a matematika oktatás eszköze a szorobán. Nem magyarra fordítottuk a japánból ellesett dolgokat, hanem úgy egészítettük ki, hogy maximálisan megfeleljen a magyar matematika oktatás minden követelményének. Nem véletlen lett 2003-ban a szorobán „A XXI. Század Taneszköze” * A magyar pedagógia olyan, hogy a középpontban a gyermek áll, az ő tudását szolgálja. A cél az, hogy könnyen tanuljon, a tudása alkalmazható legyen a mindennapokban. A matematikában a szorobán haszna a könnyű tanulásban, a gyoes, pontos és akár fejben történő számolásban rejlik. A kiszombori iskola régen jeleskedik a szorobán alkalmazásában. Ezt látták és vitték magukkal a japán TV-sek. Köszönjük a munkájukat, köszönjük a gyerekeknek az aktív résztvételt, Vajdáné Bárdi Magdolnának a bemutatót, Köszönjük Szabóné Vígh Erzsébet igazgatónak az engedélyt a forgatáshoz és méltató szavait!
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 23.
  • Japán TV stábok
  • Kiszombor
  • 2015. 11. 11 és 24.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Egy telefonbeszélgetéssel kezdődött…  Hívást kaptam egy hölgytől, aki beszédén igen erősen érződött a
„nem magyar”-ság (Naoko San). A tokiói televízió számára kért forgatási lehetőséget egy híradós műsorhoz. Az első meglepetés után felajánlottam a segítségem. Időpontot nem jelöltünk meg. Az idő meg telt múlt,
ahogy lenni szokott. Jött egy másik telkefonhívás, ami már egy tökéletes magyarsággal beszélő úrtól jött (Tamás Attila). Konkrét elképzelésekkel, konkrét dátummal. 2015. 11. 24. De a forgatásig még sok idő volt, addig számtalan problémát kellett megoldani. Nem ment feledésbe, de hátrébb sorolódott. Október első napjaiban ismét jött egy telefon, a tört magyarsággal beszélő hölgytől. Jelentette, hogy a stáb 11. 11-én fog érkezni. Kissé zavarba voltam, hiszem nem ezt beszéltük meg, de mindegy! Megoldjuk, jöjjenek!

Október 11-én a Tokyo TV egyik híradós stábja érkezett hozzánk. Érdeklődésük középpontjában a szorobán szerepelt. Mi sem természetesebb, mint elvinni őket a kiszombori iskolába. Itt az egyik 3. osztályba mentek forgatni. Valamikor 2016. januárjában lesz a filmjük bemutatója, majd később az Interneten is követhető lesz (japán nyelven). Pár napra rá, ismét egy telefon, hogy akkor jönnek forgatni 11. 24-én. No, hogy is van ez? Akkor derült ki, hogy nem egy, hanem két stáb fog meglátogatni bennünket. A második stáb egy híres japán műsorhoz készít filmet amiben arról készítenek riportot, hogy a japán tradiciókat a világban hogyan ápolják. Konkrétabban a szorobánnal kapcsolatban, hogyan tanítják és főképpen hogyan készül Japántól messze ez az eszköz. Ismét megszálltuk a kiszombori iskolát, majd hosszú órákig a szorobán készítéséről forgattak, forgattunk filmet. E két film, a híradós és a másik film forgatását, a stáb munkáját, de sokkal többet annál lehet látni ezen a korongon. Riportokat, kis bakikat és sok munkát. A második stáb munkájával kapcsolatban és a bemutatásával kapcsolatban még annyit, hogy a Tokyo TV a japán tradiciókat képviselők közül néhányat kiutaztat Japánba, ott folytatják a filmet és majd 2016 nyarán lesz a bemutató. Még ha
japán nyelven is fog szólni, akkor is kíváncsian várjuk a bemutatót!

Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 24.
  • Kölcsönkért gyerekek Pápa
  • Pápa
  • 2016. 12. 02.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Pápán jártunk. Végigsétáltunk az ünnepet váró központi téren, megnéztük a kastélyt, a templomot. Megkerestük azt az iskolát, ahol már nagy szeretettel várták a szorobánt. Kölcsön kértünk, kölcsön kaptunk egy negyedik osztályt. Mivel ők már a meséből kicsit kinőttek, valós történetet hallottak, teli számmal, amin gyakorolni lehet a picit korábban megtanult szorobános számábrázolást. A téma egy japán út volt. A számok között kisebbek, nagyobbak, mint a repülési magasság, távolság, a repülőjegy ára.,. A gyakorló kirakások után hosszú láncszámolások várták a gyerekeket. A számoszlopok alatt egy-egy betű, amit a felette álló összegszám sorba állításával értelmes szót lehetett olvasni. A szép munkájukért a gyerekek egy filmet kaptak jutalmul, amin egy szent hely csodálatos képei mégis csak a mesébe vittek el bennünket.
A gyerekeket most is körbeülték a pedagógusok, akik nem csak a szorobánért, hanem egy kis módszertani csemegéért is látogattak el ebbe a kis csoportba.
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 25.
  • Szorobán
  • Makó
  • 2016. 05. 07.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány

25. éves az Első Szorobán Alapítvány

  • A kezdetek a makói szorobán pályafutásában 1991-ből
  • Az első szorobánok
  • Hogyan működik a szorobán – számábrázolás
  • Négy alapművelet
  • Milyen fejlesztő ereje van a szorobánnak?
  • Röviden a pénzismeretről
  • A tanítás és a szorobán kapcsolata
  • Kinek lehet ajánlani a szorobán használatát?
  • Segítünk megtanulni az eszköz használni
  • „Kölcsönkért gyerekek” bemutató foglalkozás
  • Hagy dicsekedjünk egy kicsit eredményeinkkel!
  • Makói szorobán a japán szorobán múzeumban
  • Szorobános taneszközök
  • Szemléltetés szorobánnal
  • Információk
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 26
  • Szorobán
  • Kondoros
  • 2016. 11. 11.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Kölcsönkért gyerekek? Hiszen nem gyerekeket kértünk most kölcsön, hanem az Ifjúsági Önkéntes Közösségfejlesztő Műhely tagjait. Ha valaki azt mondja, nem fér bele a Kölcsönkért gyerekek projektbe,
téved! Az egész motorja a szorobán, az meg itt volt! Sőt a felnőttek mellett szép számban voltak gyerekek is, akik bár vegyes korosztályból tevődtek össze, derekasan számoltak, mondhatjuk: állták a sarat. A témáinkból: A szorobán megismerése, részei, a számábrázolás. A négy alapművelet és a mértékismeret, de belepillantottunk a római számírás és a szorobán kapcsolatába is. Az érdeklődés, a kérdések lendületessé tették ezt a rövid betekintést. Köszönjük a szervezést Jankovics Adrienn! Mindenkinek köszönjük az érdeklődést!
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 27.
  • Szorobánnal a Szignumban
  • Makó
  • 2017. 03. 16.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány Kölcsönkért gyerekekkel a Szignumban, Makón. Ez a bemutató óra az első a 25 éves fennállásunk alatt!
Rendkívülisége az, hogy eredeti japán szorobánokkal számoltak a gyerekek. Az órát a japán TokyoTV
stábja is rögzítette. A negyedikes gyerekek ügyesen számoltak a szorobánnal.
A szorobán részei, a számok ábrázolása, számkirakási gyakorlatok, kirakási és leolvasási gyakorlatok elemi összeadások. Számábrázolás ismétlése motivációval, Szöveges és érdekes feladatok összeadás és kivonás műveletével. Filmvetítés
Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 28.
  • Szorobán Szegeden
  • Szeged
  • 2017. 03. 20.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány  

 

Klubfoglalkozás

Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • 29.
  • 20. éves az Életfa Általános Iskola
  • Keszthely
  • 2017. 04. 06.
Összeállította: Dr. Vajda József / Első Szorobán Alapítvány “Bemutatkozás Alapítványi iskolánk 1997-ben japán pedagógusok és művészek adományaiból Okuma Nobuko neves japán zenepedagógus kezdeményezésére jött létre. Ő az alapító M. Komáromi Gyöngyivel együtt, aki az iskolát létrehozta és pedagógiai koncepcióját megalkotta.”

Ehhez járultunk hozzá egy bemutatóval és egy filmvetítéssel.

Kölcsönözhető
16:9 PAL
  • ssz.
  • Cím
  • hely
  • dátum
  • játszási idő
Összeállította: Előkészületben nem kölcsönözhető
16:9 PAL

 

 

 

Megjegyeztem az engem érdeklő DVD címét és kölcsönözni szeretnék

Vissza a főlapra

Egy hozzászólás van ehhez: “Szorobános archív filmek listája”

  • H. József:

    Az “Egy sikertörténet” c. filmet tekintettem meg a mai napon. Ez a harmadik, amit kölcsönöztem, elvégeztem az Internetes tanfolyamot, beszereztem a könyvek és kiadványok javarészét, és gyakorlom is a módszert.
    Amit átéltem a filmmel kapcsolatban, az a leírhatatlan öröm és megilletődöttség. Nem is gondoltam volna magamról, hogy még ennyire be tudok lelkesülni valami oktatással kapcsolatos dolgon, hiszen nem is ez a szakterületem, meg aztán az embert (a tanítót) érheti annyi csalódás az életben, hogy a végén elfásul … De ennek a filmnek a rendezése is valóságos mestermű. Nem “mesterkélt”, vagyis nem csupán arról van szó, hogy az alkotó valamit ki akart fejezni, és hogy ez jól sikerült, hanem maga az igazság bontakozik ki közel egy óra alatt. Ez az órácska csupán egy sóhajtás, egy elkapott pillanat a gazdag életmű hosszú folyamatából, mégis szinte a teljesség, sőt a beteljesedés élménye vonja hatása alá a nyitott gondolkodású, őszinte szemlélőt. Nem szándékom kenetteljes prédikációt előadni ezzel kapcsolatban, hiszen ezt megtehetem bármikor a szószékről, de úgy gondolom, hogy őszinte megnyilatkozásra őszinte megnyilatkozással illik válaszolni.
    Az első kiállításon, még úgy tűnik, hogy a szorobán csupán egy sok “termék” közül, és annak művelői szerényen meghúzódnak a többi “eladó” között. Csak egy rövid pillanatkép villantja fel a pedagógus házaspár bizalom ébresztő alakját, de ez a jelenet is figyelemfelkeltő. Meglehetősen zavaró – legalábbis számomra – ez a teljesen üzleties szemléletmód, ami az oktatásügyet jellemzi, mert a kincs, amit hordoznak pénzben kifejezhetetlen. Viszont nincs jobb lehetőségük arra, hogy értékeikre felhívják a figyelmet. Ezután újra és újra fölismerheti a néző “kedvenceit”, és egyre több szó esik arról is, ami igazán érdekel bennünket, hiszen pont erről szól a film. Olyan ez mint amikor a maratoni futó hirtelen hajrába kezd és a verseny végére mindenkit megelőz, végül hatalmas előnnyel dicsőségesen szakítja át a célszalagot. De hasonlíthatom mindezt egy iskolai műsorhoz, mely során a elsősorban a saját hozzátartozóinkra figyelünk, mert számunkra ők a fontosak, bármi is legyen a konkrét szerepük. A végén megelégedetten kijelentjük: igen, ezért érdemes volt élni. Az elismerés pillanata minden szenvedést elfeledtet.
    A siker valóban kötelez, de mire? Nagy Sándor a hódító jut eszembe, aki miután meghódította egész Ázsiát és az indiai tenger partjához érkezett sírva fakadt, hogy nem tudott tovább menni és tovább hódítani. Hála Istennek, a szellemi hódításban nincsenek ilyen határok, csak az ég, amit az ember soha sem fog elérni, legfeljebb az örök életben. A pedagógus házaspár már szinte mindent elért, a legnagyobb elismerést és díjat nyerték el. Hogyan tovább? Merre tovább? Lehet még ennél többre vinni? Van még meghódításra, felfedezésre váró terület? Kolumbusz tovább ment mint Nagy Sándor. Felfedezte Amerikát. Talán nemzetközi fórumokon lehetne még újabb érdemeket szerezni… Talán a szorobán őshazáját Japánt is meg kellene hódítani? Ezek azonban csak hasonlatok. A nyughatatlan emberi értelem hiú ábrándozásai. A szellemi harc végkimenetele valójában már eldőlt, csak néhány csatát kell még megvívni.
    Büszke és megelégedett vagyok, ha arra gondolok, hogy én a győztesek oldalán állok.
    A díjat méltató rendkívüli éleslátással felismerte ezen sikertörténetnek mélyebb, jelképes értelmét is. Híd a múlt és a jövő között. Útmutatás, példakép a jelen számára… Én azonban még ennél is tovább megyek: az ügynek természet fölötti, örök értéke van. Olyan dimenziókat nyit meg, ami egyelőre az emberi szemnek még láthatatlan és az emberi értelemnek felfoghatatlan… lelki értéke van és az üdvösségre mutat. ahogy a jobb agyféltekét fejleszti és hatással van a művészi, érzelmi képességek fejlődésére, az emberi élet legmélyebb értelmére és természetfölötti rendeltetésének felismeréséhez is hozzásegít. Az öt érem szimbolikus jelentést hordoz. A bibliai öt talentumot juttatja az eszembe, amihez még ötöt kell szerezni. Az ötös szám a Bibliában az emberi szükség és az isteni megváltás kapcsolatának száma. Az Újszövetségben pedig mindez Krisztus öt szent sebében teljesedik be, hiszen őbenne lett teljes a megváltás. Mózes 4. könyvében a rabszolgákat fel kell szabadítani, és ha erre nincs más mód 5 ezüst siklussal kell megváltani! A világ már meg van váltva, és a Tanár úr ebben tud közreműködni tudásával. Az öt érméhez valószínűleg nem még öt díjat kell nyernie hanem úgy kell kamatoztatnia, hogy az a “másik öt” a tanítványai sikerei által hozza meg a kamatos kamatot. Sőt a kamatok kamatjának a kamatjait. Aprópénze váltva e hatalmas gondolatokat: a matematikatanítást elérte a megváltás. A Tanár úr öt érmének érdemei által különösen a tanulási problémák miatt szellemi rabszolgaságban görnyedő tanulók szabadulást nyerhetnek, amennyiben ezt a számukra felkínált lehetőséget feltétel nélkül elfogadják és üdvös módon hasznosítják
    Nagy szeretettel és rajongó tisztelettel:
    József

Írja le a hozzászólását!